onsdag 23 november 2011

Beskrivning på mitt piratskepp

Jag har försökt mig på att göra en beskrivning på piratskeppet som jag gjort tidigare...

Här är några av delarna. Mycket pill blir det. :)

 Detta är botten och toppen på skeppet, klipp kanten vid det "rundade", se till att den bakre kanten är hel. Det är meningen att pappret ska vikas upp vid det innersta strecket (så är det på allt jag ritat). Tänk en rektangel 14 x 25,5 cm (plus 1 cm i kant, jag har bara lagt till kantens mått till det "riktiga/synliga" måttet, så plussa alltid på kantens mått till det jag skrivit), runda sedan av skeppet framåt...


Gör två kanter som ska vara sidorna, jag använde en cirkelstans till att göra fönster. Fixa även en cirkel till utkikstornet, gör också en lång remsa som blir kanten till utkiket. Kanten kan du redan nu limma fast på utkiket.



Gör golvet till kaptenens tillhåll, gör det som locket till en ask. Fäst sen de tre kanterna till kaptenens tillhåll på asken. Till sist kan du fästa allt längst bak på skeppet, det som ska vara toppen. 

Kom ihåg att jag skrivit måttet på det man ser när det är klart, du får själv plussa på kantens mått...

Böj upp kanterna på botten och toppen. På det som ska vara toppen ska du klistra fast staketet. Gör först staketet, lägg en lång tunn remsa och börja fästa mindre tunna remsor med jämna mellanrum. Vill du ha en planka på skeppet så får du göra ett hål i staketet. Tänk på att staketet inte går hela vägen runt. Där kaptenen har sitt tillhåll (där skeppsratten är), finns bara lite staket framtill som skydd, kom ihåg att spara ett utrymme till skeppsratten. När du har fäst staket så är det dags att mäta ut vart du vill ha masterna, jag använde blompinnar till masterna. En stor limklick där varje mast ska sitta fast i botten och en stor limklick på undersidan av toppen för att se till att masterna sitter ordentligt. Fäst nu sidorna, på så vis syns inte staket nertill där du limmade fast det. Sätt i masterna. Nu är det dags att göra segel och piratflagga. Trä på det största seglet på den kortare masten och de andra två seglen på den längre masten. En stor limklick på den längsta masten där utkiket ska sitta. Fäst piratflaggan på den kortare masten. Nu är det snart klart! :)


Fäst luckan längst ner på kanten som tillhör botten och fäst ett photoancor. Nu är det klart, dekorera som du vill! :)))
(och kanske fylla med godis)
Är det något jag missat, eller som är oklart - fråga!!! :)

Skulle det vara så att du gör ett skepp efter min beskrivning, så kommentera gärna så att jag kan få se ditt skepp! :)

Lycka till!

10 kommentarer:

  1. Vilket häftigt skepp! Tack för beskrivningen.

    SvaraRadera
  2. ÅH så häftigt, tack för beskrivningen1
    Kram lene

    SvaraRadera
  3. Tusen tack det för beskrivningen, få se nu om jag kanske törs testa.
    Återkommer isåfall!

    SvaraRadera
  4. WOW WOW WOW säger jag bara skepp o hoj:)

    Vad du är underbar gullig och delar med dig av denna häftiga beskrivningen och vilket arbete du har lagt ned:)
    Tusen tack så snällt av dig:)

    Ha en underbar torsdag och helg som kommer och önskar dig allt det bästa:)

    Massor med kramar från din lilla vän Inger ♥:)

    SvaraRadera
  5. Glömde jo svara på din fråga om vilka slags tejp rullar jag använder till mina nåldynor !

    Det är Biltema din dubbelhäftande tejp och den är 5 cm bred:) Älskar denna tejp och använder den mycket till mitt pyssel:)

    Massor med kramar från din lilla vän Inger ♥:)

    SvaraRadera
  6. Vad du är gullig som delar med dig av denna häftiga beskrivningen! Vilket arbete!!
    Jag ska själv försöka mig på ett skepp.
    Gör ett litet inlägg här när det är klart så du får se min tolkning. :)
    Tusen tack!! Så snällt av dig. =D
    Ha en härlig dag! KRAM!

    SvaraRadera
  7. Häftigt!!!
    Tack för beskrivningen.
    Ska passa på att önska mer tid av tomten i år så att det blir lite tid över till skeppsbygge:)
    Ha det bra!

    SvaraRadera
  8. Du har gjort ett otroligt fint skepp...men jag tror aldrig jag skulle ha tålamodet att testa själv. Kikar in här och beundrar ditt istället ;0)
    Hoppas du får en fin helg.
    Kram ♥

    SvaraRadera
  9. Ditt skepp är super snyggt och kan tänka mig att det blev uppskattat av den som fick det.
    men det verkar verkligen pilligt och svårt..
    Men du lyckades och få till den jättebra.

    Ha en bra första advent.
    Kram!!

    SvaraRadera
  10. WOW! Vilket häftigt piratskepp!
    Tack snälla du för att du delar med dig av hur man gör det!
    Kramis

    SvaraRadera